Kisah Imam Abu Hanifah Berdialog Dengan Ilmuan Yahudi
Pada suatu ketika,
kota Baghdad didatangi oleh seorang pendakyah Yahudi bernama Dahri.
Kedatangannya mencetuskan kegemparan dikalangan umat Islam. Dahri cuba
merosakkan pegangan umat Islam dengan membahaskan soal-soal yang berhubung kait
denngan ketuhanan. Dicabarnya para ulama Baghdad untuk berdebat dengannya.
Gambar hiasan. |
Setiap kali
cabarannya disahut, hujah-hujah Dahri tidak pernah dapat dipatahkan sehingga
akhirnya tidak ada lagi ulama Baghdad dan ulama-ulama disekitarnya yang sanggup
berhadapan dengannya. Dari kejadiannya ini, tahulah Khalifah bahawa Baghdad
sudah ketiadaan ulama yang benar-benar berwibawa dan tinggi ketaqwaannya.
Lalu Khalifah
memerintahkan beberapa orang menteri meninjau ke daerah lain, kalau-kalau masih
ada ulama yang boleh dibawa berdepan dengan Dahri. Akhirnnya wakil Khalifah
menemui Imam Hammad bin Abi Sulaimann Al-Asy ari, seorang ulama yang tidak
kurang juga ketokohannya.
Khalifah
memerintahkan supaya hari perdebatan antara Imam Hammad dan Dahri disegerakan.
Dan majlis bersejarah itu mesti dibuat di Masjid Jamek di tengah-tengah kota
Baghdad. Sehari sebelum pertemuan itu lagi, Masjid Jamek telah penuh sesak
dengan orang ramai. Masing-masing menaruh harapan agar Imam Hammad berjaya
menumbangkan Dahri kerana beliaulah satu-satunya ulama yang diharapkan.
“Subhanallah. …
Subhanallah …. Walauhaulawala quwwata illa billahi aliyyil azim….!” Lidah Imam
Hammad terus melafazkan kalimat mensucikan segala tohmahan yang tidak layak
bagi Zat yang Maha Agung. Dia beristighfar terus. Rasanya dah tidak sanggup
telinganya menadah bermacam tohmahan yang dilemparkan oleh Dahri yang biadab
dan matarialis itu. Mempertikaikan KeEsaan Allah SWT bukanlah perkara kecil
dalam Islam. Ini kes berat! Hatinya cukup pedih. Roh ketauhidannya bergelora.
Mahu rasanya dipenggal leher si Dahri yang angkuh itu di depan ribuan mata
yanng turut hadir dalam majlis itu.
Keesokannya,
pagi-pagi lagi muncul Abu Hanifah, murid Imam Hammad yang paling rapat dan yang
paling disayanginya. Namanya yang sebenar ialah Nu’ man, yang ketika itu
usianya masih lagi remaja. Bila ternampak keadaan gurunya itu, Abu Hanifah pun
bertanya untuk mendapat kepastian. Lalu Imam Hammad menceritakan keadaan yang
sebenar. Dalam pada itu teringat Hammad akan mimpinya malam tadi, lalu
dikhabarkan kepada muridnya itu. Abu Hanifah mendengarnya dengan penuh khusyuk.
“…Aku bermimpi ada
sebuah dusun yang amat luas lagi indah. Di sana kulihat ada sepohon kayu yang rendang dan lebat buahnya. Tiba-tiba, di situ keluar seekor khinzir dari
hujung sebuah kampung. Lalu habis dimakannya buah-buahan yang masak ranum dari
pokok itu. Hingga ke daun dan dahan-dahannya habis ditutuh.Yang tinggal cuma
batangnya sahaja. Dalam pada itu juga keluar seekor harimau daripada umbi pohon
rendang tadi lalu menerkam khinzir itu dengan gigi dan kukunya yang tajam. Lalu,
khinzir tadi mati disitu juga.”
Hammad termenung
seketika. Kekalutan pemikiran yang telah dicetuskan Dahri, yang boleh menggugat
pegangan aqidah umat ini, tidak boleh dibiarkan. Mesti dihapuskan segera.
Wajahnya yang tenang bagai air sungai yang mengalir jernih, masih nampak
bercahaya walau di saat sebegitu genting. Satu kelebihan Abu Hanifah ialah
beliau juga dikurniakan Allah ilmu menta’bir mimpi, sebagai mana nabi Allah
Yusuf. Pada pengamatannya juga, mimpi tersebut akan memberi petanda baik bahawa
si Dahri pasti akan menerima padahnya nanti. Dan setelah mendapat keizinan
gurunya, dia pun cuba mentafsirnya:
” Apa yang tuan lihat
dalam mimpi tuan sebagai dusun yang luas lagi indah itu adalah tamsilan kepada
agama Islam kita. Pokok yang berbuah lebat itu adalah tamsilan kepada sekalian
ulamannya. Manakala sepohon kayu yang masih tinggal itu adalah tuan sendiri.
Dan khinzir yang tiba-tiba muncul dan merosakkan pohon tersebut ialah si Dahri.
Manakala harimau yang keluar lalu membunuh khinzir tadi… adalah saya…” jelas
Abu Hanifah.
Beliau juga memohon
izin untuk membantu gurunya berdepan dengan si Dahri. Betapa gembiranya hati
Iman Hammad bila tercetusnya hasrat itu dari hati muridnya sendiri. Maka
berngkatlah ilmuan budak itu bersama gurunya untuk pergi ke Masjid Jamek di
mana majlis dialog akan diadakan yang dihadiri oleh orang ramai dan Khalifah.
Seperti biasanya, sebelum menyampaikan dakyahnya, Dahri akan mencabar dan
memperleceh- lecehkan ulama dengan bersuara lantang dari atas pentas.
” Hai Dahri, apalah
yang digusarkan. Orang yang mengetahuinya pasti menjawabnya!” Tiba-tiba suara
Abu Hanifah memeranjatkan Dahri dan menyentakkan kaum Muslimin yang hadir.
Dahri sendiri terkejut. Matanya memandang tajam mata Abu Hanifah.
” Siapa kamu hai anak
muda? Berani sungguh menyahut cabaranku… Sedangkan ulama yang hebat-hebat, yang
berserban dan berjubah labuh telah ku kalahkan…!” Lantang suara Dahri membidas
Abu Hanifah.
” Wahai Dahri,” balas
Abu Hanifah,” sesungguhnya Allah tidak mengurniakan kemuliaaan dan kebesaran
itu pada serban atau jubah yang labuh. Tetapi Allah mengurniakan kemuliaan
kepada orang-orang yang berilmu dan bertaqwa.” Abu Hanifah lalu membacakan
sebuah firman Allah SWT yang bermaksud:
” Allah telah
meninggikan darjat orang beriman dan berilmu antara kamu beberapa darjat.”
(Al-Mujadalah : 11 )
Geram rasanya hati
Dahri mendengarnya kepetahan lidah pemuda ini berhujah. Maka berlangsunglah
majlis dialog perdebatan antara Abu Hanifah dengan tokoh Ad-dahriayyah, yang
terkenal dengan pemikiran materialis dan ateisnya itu, berlangsung dengan
mendebarkan.
“Benarkah Allah itu
wujud?,” soal Dahri memulakan majlis dialognya.
“Bahkan Allah memang
wujud,” tegas Abu Hanifah.
“Kalau Allah maujud
(wujud), di manakah tempatnya?” Suara Dahri semakin meninggi.
“Allah tetap wujud
tetapi dia tidak bertempat!” jelas Abu Hanifah.
“Hairan, kau kata
Allah itu wujud, tetapi tidak bertempat pula…?” bantah Dahri sambil melemparkan
senyuman sinisnya kepada hadirin.
“Ah, itu senang
sahaja wahai Dahri. Cuba kau lihat pada dirimu sendiri. Bukankah pada dirimu
itu ada nyawa…” Abu Hanifah mula berhujah. Orang ramai mula memerhatikan gaya
ilmuan muda ini berpidato dengan penuh minat.
“Bahkan, memang aku
ada nyawa, dan memang setiap makhluk yang bernafas itu ada nyawa…!” sahut
Dahri.
“Tetapi adakah kau
tahu di manakah letaknya nyawa atau rohmu itu…? Dikepalakah, diperutkah atau
adakah dihujung tapak kakimu..?” Terserentak Dahri seketika. Orang ramai mula
berbisik-bisik sesama sendiri. Setelah itu Abu Hanifah mengambil pula segelas
susu lalu ditunjukkan pada Dahri, seraya berkata: ” Adakah dalam air susu ini
ada terkandung lemak…?”
Pantas Dahri
menjawab, “Ya, bahkan!”
Abu Hanifah bertanya
lagi, “Kalau begitu dimanakah lemak itu berada? Di bahagian atasnyakah atau
dibawahkah?” Sekali lagi Dahri terserentak, tidak mampu menjawab pertanyaan
Abu Hanifah yang petah itu. “Untuk mencari dimanakah beradanya roh dalam jasad
dan tersisip dimanakah kandungan lemak dalam air susu ini pun kita tidak upaya,
masakan pula kita dapat menjangkau dimanakah beradanya Zat Allah SWT di alam
maya ini? Zat yang telah mencipta dan mentadbir seluruh alam ini termasuk roh
dan akal dangkal kita ini, pun ciptaan-Nya, yang tunduk dan patuh di bawah
urusan tadbir kerajaan-Nya Yang Maha Agung…!” Suasana menjadi agak bingar.
Dahri terpaku di kerusi. Terbungkam lidahnya. Merah mukanya. Kesabarannya mula
terburai. Bila keadaan agak reda, Dahri membentangkan soalan.
“Hai anak muda!
Apakah yang wujud sebelum Allah. Dan apa pula yang muncul selepas Dia nanti…”
Semua mata tertumpu pada Abu Hanifah, murid Imam Hammad yang pintar ini.
“Wahai Dahri! Tidak
ada suatu pun yang wujud sebelum Allah Taala dan tidak ada sesuatu jua yang
akan muncul selepas-Nya. Allah SWT tetap Qadim dan Azali. Dialah yang Awal dan
Dialah yang Akhir”, tegas Abu Hanifah, ringkas tapi padat.
“Pelik sungguh! Mana
mungkin begitu….Tuhan Wujud tanpa ada permulaan Nya? Dan mana mungkin Dia pula
yang terakhir tanpa ada lagi yang selepas Nya….?” Dahri cuba berdalih dengan
minda logiknya.
Dengan tersenyum Abu
Hanifah menjelaskan, “Ya! Dalilnya ada pada diri kamu sendiri. Cuba kau lihat
pada ibu jari mu itu. Jari apakah yang kau nampak berada sebelum jari ini?”
Sambil menuding ibu jarinya ke langit. Dan beberapa hadirin turut berbuat
demikian. “Dan pada jari manis kau itu, ada lagikah jari yang selepasnya?”
Dahri membelek-belek jarinya. Tidak terfikir dia persoalan yang sekecil itu
yang diambil oleh Abu Hanifah. “Jadi! Kalaulah pada jari kita yang kecil ini
pun, tidak mampu kita fikir, apatah lagi Allah SWT Zat Yang Maha Agung itu,
yang tiada suatu pun yang mendahului-Nya dan tiada sesuatu yang kemudian
selepas-Nya.”
Sekali lagi Dahri
tercenggang. Bungkam. Namun masih tidak berputus asa untuk mematahkan hujah
anak muda yang telah memalukannya di khalayak ramai. Khalifah memerhatikan
sahaja gelagat Dahri dengan penuh tanda tanya. Dahri berfikir seketika, mencari
jalan, mencari idea. Semacam suatu ilham baru telah menyuntik mindanya, iapun
tersenyum. Hati Dahri bergelodak bagai air tengah menggelegak.
“Ini soalan yang
terakhir buat mu, hai.. budak mentah!” Sengaja Dahri mengeraskan suaranya agar
rasa malunya itu terperosok.
“Allah itu ada, kata
mu. Ha! apakah pekerjaan Tuhan mu ketika ini ?” Soalan tersebut membuat Abu
Hanifah tersenyum riang.
“Ini soalan yang
sungguh menarik. Jadi kenalah dijawab dari tempat yang tinggi supaya dapat
didengar oleh semua orang,” Katanya. Pemuda ideologi Ad- Dahriyyun yang sedari
tadi mentalitinya dicabar terus, berjalan turun meninggalkan mimbar masjid
Jamek, memberi tempat untuk Abu Hanifah:
“Wahai sekelian
manusia. Ketahuilah bahawa kerja Allah ketika ini ialah menggugurkan yang
bathil sebagaimana Dahri yang berada di atas mimbar, diturunkan Allah ke bawah
mimbar. Dan Allah juga telah menaikkan yang hak sebagaimana aku, yang berada di
sana, telah dinaikkan ke atas mimbar Masjid Jamek ini… !”
Bagai halilintar,
hujah Abu Hanifah menerjah ke dua-dua pipi Dahri. Seiring dengan itu bergemalah
pekikan takbir dari orang ramai. Mereka memuji-muji kewibawaan Abu Hanifah yang
telah berjaya menyelamatkan maruah Islam dari lidah Dahri yang sesat lagi
menyesatkan itu. Sehingga ke hari ini, nama Imam Abu Hanifah terus dikenali
keserata dunia sebagai seorang Fuqaha dan salah seorang daripada Imam Mujtahid
Mutlak yang empat. Kemunculan Mazhab Hanafi dalam fiqh Syar’iyyah, juga
mengambil sempena nama ulama ini.
Credit: DARUL ULUM IHYA ULUMUDDIN
0 comments:
Catat Ulasan